tisdag 18 september 2012

Diktanalys

Jag har läst dikten En ghasel skriven av Gustaf Fröding.

Jag står och ser på världen genom gallret;
jag kan, jag vill ej slita mig från gallret,
det är så skönt att se, hur livet sjuder
och kastar höga böljor upp mot gallret,
så smärtsamt glatt och lockande det ljuder,
 när skratt och sånger komma genom gallret.

Det skiftar ljust av asp och al och björk,
där ovanför står branten furumörk,
den friska doften tränger genom gallret.
Och över viken vilket präktigt sken,
 i varje droppe är en ädelsten,
se, hur det skimrar härligt genom gallret!

Det vimlar båtar där och ångare
 med hornmusik och muntra sångare
 och glada människor i tusental,
som draga ut till fest i berg och dal;
 jag vill, jag vill, jag skall, jag måste ut
 och dricka liv, om blott för en minut,
 jag vill ej långsamt kvävas bakom gallret!

Förgäves skall jag böja, skall jag rista
 det gamla obevekligt hårda gallret
 — det vill ej tänja sig, det vill ej brista,
 ty i mig själv är smitt och nitat gallret,
och först när själv jag krossas, krossas gallret.

Jag blir sorgsen när jag läser den här dikten. Det känns som den är skriven av en person som tappat tron på livet. Att alla andra är glada och lyckliga medan han/hon står bakom gallret och betraktar. Den handlar om ett slags utanförskap där författaren hindrar sig själv från att vara med och vara lycklig på andra sidan gallret.

Jag har funderat mycket kring namnet på dikten- En ghasel. Efter att har sökt lite har jag funnit två olika betydelser på ordet: en bakelse eller en arabisk diktform. Det är väl antagligen den arabiska diktformen som är syftet här. Det som speciellt kännetecknar den här diktformen är att samma rim fasthålls genom hela meningen samt upprepning av ett ord, vilket vi tydligt kan se i den här dikten. De flesta dikter brukar vanligtvis ha ett namn som sammanfattar handlingen i dikten, vilket gör den här dikten lite speciell.

Men trots att det är en sorglig dikt gillar jag den. Den har fint språk men är ändå lätt att förstå trots att den är skriven 1891. Eftersom gallret både kan vara något konkret (ett galler) eller abstrakt (t.ex. en känsla) är det dessutom lätt att känna igen sig i dikten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar