torsdag 11 oktober 2012

Babel

Om jag fick välja mellan att läsa Jonas Gardells nya bok eller Jonas Hassen Khemiris nya bok, efter att ha hört de diskuteras på Babel så skulle jag absolut välja Jonas Gardells bok! Jonas Gardell är en väldigt bra talare och han gjorde verkligen reklam för sin bok och fick den att verka intressant. Dessutom tycker jag att den tar upp ett väldigt intressant ämne och att det är en verklighets baserad bok gör det hela (enligt mig) ännu intressantare! Jag vet inte riktigt varför det är så men tänk om du ser en skräckfilm, då blir du kanske inte så rädd och bryr dig inte så mycket för "det är bara på låtsas, det är bara en film" men om du vet att det är på riktigt så blir det mer intressant och du blir troligen mer rädd.

Jonas Hassen Khemiris bok intresserar mig inte lika mycket, och jag förstod inte heller riktigt vad han menade med vissa saker kring boken som de diskuterade i Babel. Att huvudpersonen "har väldiga problem med att separera omvärldens röster från rösterna han hör i sitt huvud" samt att "han började se sig själv som en terrorist fast han egentligen inte var det". Jag förstod inte riktigt det här, kanske för att jag själv inte kan känna igen mig i den känslan och det gjorde boken mindre lockande för mig.





1 kommentar:

  1. Ja, Jonas Gardell gjorde verkligen intryck! Har du följt TVserien tro?

    SvaraRadera