måndag 11 mars 2013

Ankomsten

En symbol som jag reflekterat mycket över i boken är fågeln. Den är med återkommande i boken hela tiden, och jag har funderat en del över vad den har för betydelse. 


Jag tror att fågeln är en symbol för någon slags trygghet. Fågeln hade  från början mycket med huvudpersonens dotter och göra, fågeln fanns i hemmet och sedan fick hon fågeln som ett minne av honom. Därför tror jag att fågeln får mannen att tänka på sin familj, och är en symbol för familjen och dess trygghet. 

Det finns nog väldigt många olika sätt att se på fågeln, men jag tror att den i alla fallen står för någonting positivt. Jag tror att de flesta ser fågeln som en symbol för någonting bra, dels för att fåglar oftast representerar en fin, fri varelse men också för att fågeln inte visar sig i något dåligt sammanhang. Vad jag menar är, skulle fågeln t.ex. visa sig när han träffar kvinnan som berättar om hennes otäcka bakgrund och varför hon flydde landet så skulle man ändra uppfattning om fågeln. 

1 kommentar:

  1. Ja, du har rätt i att fåglarna faktiskt inte visar sig i "dåliga" sammanhang. De är alltid där det finns hopp! Bra iakttagelse.

    SvaraRadera